ΝΕΑ & ΑΠΟΨΕΙΣ

Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας’ ΝΑΙ μεν ΑΛΛΑ…

Μετά τη συνάντηση που πραγματοποιήθηκε με τον καθηγητή του Μετσόβειου Πολυτεχνείου κ. Βλαστό και τους συνεργάτες του, μας έγινε η παρουσίαση του Σχεδίου βιώσιμης αστικής κινητικότητας που αφορά ένα σχέδιο για την πόλη της Κοζάνης που θα ολοκληρωθεί σε βάθος έως 15-20 χρόνια από σήμερα. Το σχέδιο αυτό περιέχει κυκλοφοριακές ρυθμίσεις (μονοδρομίσεις, αλλαγές κατεύθυνσης οδών), αναπλάσεις (ξεκινώντας από την πλατεία Λασσάνη, και των οδών Ερμού, Ολύμπου –που θα γίνει μεν διαπλάτυνση των πεζοδρομίων αλλά θα υπάρχει διέλευση αυτοκινήτων- και πολλών άλλων οδών έως τον ΟΣΕ, πεζοδρόμηση της Αριστοτέλους), ποδηλατόδρομους, νέα μέσα δημόσιας συγκοινωνίας, πολλές αισθητικές παρεμβάσεις, την κατασκευή ενός περιφερειακού δακτυλίου και 2-3 μικρότερων εντός της πόλης και πιο συγκεκριμμένα μέσα στο ιστορικό κέντρο της πόλης όπως αυτό ορίζεται από 45 οικοδομικά τετράγωνα εκατέρωθεν της οδού Παύλου Μελά η οποία μάλλον θα μονοδρομηθεί, και μια σειρά άλλων αλλαγών που παρατίθενται στο τέλος του κειμένου και μπορεί ο καθένας να ενημερωθεί λεπτομερέστερα.

Μετά από την πολύωρη συνάντησή μας αισθανόμαστε την ανάγκη να τονίσουμε πως κατ’ αρχάς είμαστε υπέρ οποιασδήποτε επέμβασης ή ανάπλασης αναβαθμίζει αισθητικά την πόλη αρκεί αυτή να συνοδεύεται από έργα που αναβαθμίζουν εξίσου την καθημερινότητα όλων των πολιτών’ έργων που θα αναβαθμίζουν «λειτουργικά» την πόλη μας και συμβάλλουν στην ανάπτυξη και στην καλύτερη λειτουργία της πόλης, της οικονομίας της και κατά συνέπεια της ποιότητας ζωής των κατοίκων της. Θεωρούμε πως οποιαδήποτε αναβάθμιση ή ανάπλαση πρέπει να δημιουργεί περισσότερα θετικά και μετρήσιμα αποτελέσματα παρά προβλήματα στην καθημερινότητά μας.

Για να επιτευχθεί χρειάζεται συντονισμένη προσπάθεια από όλους τους φορείς και τους πολίτες, αφού πρόκειται για ένα έργο που θα εξελίσσεται αλλά και θα αφήσει το στίγμα του για δεκαετίες.

Ως Εμπορικός Σύλλογος Κοζάνης οι βασικές ενστάσεις-προβληματισμοί μας συνοψίζονται σε 2 βασικά θέματα.

Η πρώτη μας ένσταση έγκειται στις θέσεις στάθμευσης. Για να υπάρχει ένα όμορφο αλλά και λειτουργικό κέντρο πόλης για όλους του πολίτες της αλλά και για τους επισκέπτες της, αφού θέλουμε και προσδοκούμε σε μια παραδειγματική πόλη, θα πρέπει πρώτα από όλα να διασφαλιστούν θέσεις στάθμευσης περιμετρικά αυτού που ονομάζεται Ιστορικό Κέντρο της πόλης, σε ακτίνα περίπου 200-250 μέτρα από τις εμπορικές κεντρικές αρτηρίες. (Έχουμε προτείνει υπόγειο χώρο στάθμευσης στην πλατεία Αλώνια και ανάπλασή της.) Για αυτό το λόγο θεωρούμε πως πρέπει να γίνει γνωστό με στοιχεία και με κάθε δυνατή ακρίβεια πόσες θέσεις στάθμευσης πρόκειται να καταργηθούν (αναλυτικά: σε ποιες οδούς και σε ποια οικοδομικά τετράγωνα) και πόσες θα δημιουργηθούν ώστε το κέντρο να αποκτήσει ξανά την ανάπτυξη που του αρμόζει. Χρειάζεται εδώ ρεαλισμός, στοιχεία και μετρήσεις ώστε να γνωρίζουμε το τι ακριβώς θα γίνει. Κάθε μια κατάργηση θέσης έχει αντίκτυπο στους μόνιμους κατοίκους, στους επισκέπτες και φυσικά σε όλους τους επαγγελματίες που εδρεύουν στο κέντρο και χρειάζονται γρήγορη πρόσβαση για τους ίδιους αλλά και για τους πελάτες τους. Εδώ δεν αναφερόμαστε μόνο στα εμπορικά καταστήματα αλλά σε τόσα επαγγέλματα που δραστηριοποιούνται εντός κέντρου (γιατροί, δικηγόροι, φαρμακεία, τράπεζες κτλπ..) Το αντίθετο μπορεί να οδηγήσει σε νέα κλεισίματα καταστημάτων και νέους σκοτεινούς και έρημους δρόμους.
Σε αυτό ακριβώς το σημείο βασίζεται και ο 2ος προβληματισμός μας: Πρίν γίνουν τα επιμέρους έργα στα 45 οικοδομικά τετράγωνα εκατέρωθεν της Παύλου Μελά θα πρέπει να γίνουν οι περιφερειακοί δακτύλιοι. Θα πρέπει να διασφαλίζεται η εύκολη πρόσβαση προς το κέντρο από όλους, σε σύντομο χρονικό διάστημα, και φυσικά με χαμηλό κόστος και με την μικρότερη δυνατή επιβάρυνση του περιβάλλοντος. Η δημιουργία νέων μέσων Δημόσιας συγκοινωνίας είναι ένα μεγάλο θετικό βήμα που θα βοηθήσει αρκεί να βρεθεί η χρυσή τομή των μέσων, της συχνότητας των δρομολογίων και μιας τιμής που να μπορεί να πληρωθεί από όλους. Ας μην ξεχνάμε ότι βρισκόμαστε σε μια οικονομική κρίση που το κάθε ευρώ είναι υπολογίσιμο. Αν δεν λειτουργήσει σωστά αυτός ο σχεδιασμός τότε το αποτέλεσμα θα είναι η μετατόπιση του κέντρου της πόλης εκτός πόλης, ο μαρασμός του κέντρου, η απαξίωση χιλιάδων περιουσιών κατοίκων και επαγγελματιών που αγάπησαν και επένδυσαν στην πόλη αυτή για πολλά χρόνια.
Το ΣΒΑΚ ως όραμα και ως φιλοσοφία για την πόλη μας μας βρίσκει σύμφωνους αλλά σίγουρα υπάρχουν κάποια σημεία στα οποία πρέπει να βρεθούν λύσεις και διέξοδα προκειμένου να οδηγήσει σε οικονομική ανάπτυξη τον τόπο (αυτός άλλωστε είναι και ο σκοπός του όπως ορίζεται από την ευρωπαική οδηγία). Πιστεύουμε ότι ο Δήμος Κοζάνης θέλει να βρεθούν οι λύσεις αυτές και επομένως μπορεί σε συνεργασία με όλους τους φορείς να τις βρεί για το καλό όλων.

ΤΟ Δ.Σ. ΤΟΥ ΕΜΠΟΡΙΚΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΚΟΖΑΝΗΣ

0

Αθανάσιος Δραγατσίκας

Πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Κοζάνης.


X